אטופיק דרמטיטיס – מחלה בעלת מיתוסים רבים

מידע רב נכתב על אטופיק דרמטיטיס, ומחקרים רבים התבצעו כדי להבין אותה טוב יותר. במהלך השנים, נאמרו אמירות רבות עליה, וישנם כאלו שהרחיקו לכת ואף קבעו באופן נחרץ קביעות שונות ומשונות, שמעולם לא הוכחו באופן מוחלט. אשר על כן, ישנם מיתוסים רבים שנאמרו והתקבעו ביחס לאטופיק דרמטיטיס, ובמאמר זה, נתייחס לחלקן וננפץ את המיתוסים השגויים או הבלתי מוכרחים.

אטופיק דרמטיטיס

אז מה זה בכלל אטופיק דרמטיטיס?

אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור כרונית מסגנון דלקתי, שמאופיינת בתפרחת, אדמומיות ואזורי יובש על גבי העור. אזורים אלו, נוטים להיות מגרדים ומעיקים – בעיקר בשעות הלילה. לעיתים, ישנה החמרה זמנית אצל חלק מהלוקים במחלה, ולצד התפרחת, האדמומיות והיובש, מופיעים גם נגעים המלווים בשלפוחיות או בגלדים.

אטופיק דרמטיטיס היא בעיית עור די נפוצה, והיא מופיעה אצל קרוב ל15 אחוזים מכלל האוכלוסייה. ברוב המקרים, ניצני המחלה נראים כבר בשלבים מוקדמים מאוד של החיים. היא יכולה להופיע על רוב חלקי הגוף, אך ישנם אזורים שבהם היא רגילה להופיע בסבירות גבוהה יותר. אטופיק דרמטיטיס אצל מבוגרים, יכולה להופיע בקפלי הגוף  כגון הצוואר, המרפקים והברכיים, וכן גם כפות הידיים והעפעפיים. כמו כן, בעיקר אצל תינוקות עד גיל שנתיים, ניתן יהיה לראות גם אטופיק דרמטיטיס או סבוריאה בקרקפת.

 

מיתוסים בנושא אטופיק דרמטיטיס

אם כן, מיתוסים רבים נאמרו ביחס למחלה זו, עד כדי כך שלחלקם נהוג להתייחס כעובדה מוגמרת ומוכחת. ראשית, יש הסוברים שאטופיק דרמטיטיס ואקזמה זה אותו הדבר בדיוק, ויש להחיל על כל אחת מהם את כל המידע הרפואי שידוע על השנייה. טענה זו היא כמובן שגויה ביסודה, שכן אקזמה מתארת מספר של מצבים רפואיים, בעוד שאטופיק דרמטיטיס זה סוג אחד ספציפי של אקזמה. ייתכן שמקור הטעות הוא בכך שיש כאלו שמכנים את האטופיק דרמטיטיס "אקזמה אטופית", אך בוודאי שלא ניתן להשוות לגמרי בין שתי ההגדרות.

טענה שניה, היא שמחלה זו היא מחלה המשפיעה על העור בלבד, ללא קשר והשפעה על תחומים ואזורים אחרים. גם טענה זו הינה מיתוס – משום שסיבוכים רפואיים של המחלה עלולים לגרור אחריהם גם תופעות נוספות, כגון אסתמה נשימתית כאבי ראש ואף מצוקה נפשית. מיתוס שלישי, שהפרכתו מעט מעודדת, היא שאטופיק דרמטיטיס הינה דלקת עור מדבקת. גם טענה זו לא נכונה – היא אינה מדבקת כלל.

בשונה משלוש טענות אלו השגויות מיסודן, ישנן טענות נוספות שלא הוכחו באופן מוחלט, והקביעה של מפיצי המיתוסים היא קביעה שקפצה למסקנות ללא ביסוס מספק.

לדוגמא, יש כאלו שטוענים שילדים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס חווים הפרעה בגדילה לאחר מכן. ייתכן שהם יציגו ממצאים על ילדים בעלי עיכובים התפתחותיים שלקו בקטנותם במחלה, אך מכאן ועד הקביעה שזה הגורם לעיכוב – הדרך עוד ארוכה. ישנם סיבות רבות לעיכובים בגדילה, ומחקרים עדכניים לא מצאו קשר ישיר בין זה לבין המחלה.

דרכי טיפול

על פי ספרו של דוד פרלה, ישנן שתי גישות מרכזיות לטיפול במחלה זו, האחת מקורה בעולם המערבי, והשנייה ברפואה הסינית.

הרפואה המערבית, מציעה שיטות מגוונות להקלה על מצב העור ותחושת הגרד והסבל של האדם הלוקה בה. כך, ישנן משחות סטרואידיות  וכדורים אנטי היסטמינים  או סטרואידים במצב חמור ,להקלה, ולעיתים אף זריקות, שתכלית כולן היא להקל על המטופל ככל שניתן באופן די נקודתי.

הרפואה הסינית, מכירה בכך שגוף האדם הוא דבר מורכב, וישנם גורמים רבים שיכולים להשפיע על הופעת המחלה כגון חוסר איזון פנימי, פיזי ונפשי, ועוד. על ידי טיפול בצמחי מרפא טבעיים בעלי השפעה אנטי דלקתית ומפחיתת גרד ,סדרת טיפולי  דיקור סיני , תוספי מזון ותזונה נכונה, מנסה הרפואה הסינית לעקור מהשורש את כל הגורמים שתורמים להתפשטות המחלה.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם