מחקר: פרוביוטיקה יכולה לסייע לחולי אטופיק דרמטיטיס

דוד פרלה

ממחקר ספרדי חדש עולה שצריכת תוספי פרוביוטיקה באופן יום-יומי יכולה להפחית תסמינים של אטופיק דרמטיטיס.

כמעט כ- 15% מהאוכלוסייה סובלים מהמחלה והיא מופיעה בעיקר אצל ילדים ותינוקות  (בין 25%-30% מהילדים סובלים ממנה).

בעולם המערבי, שכיחות המחלה נמצאת בעלייה מתמדת, בשל גורמים סביבתיים כמו: מזון מעובד, זיהום אוויר ואורח חיים המלווה במתח מתמיד.

אצל ילדים, פעמים רבות גם קיים רקע של אסטמה נשימתית. זו הסיבה שהמחלה מכונה גם "אסטמה של העור".

מי השתתף במחקר?

במחקר השתתפו כ-50 ילדים עם אטופיק דרמטיטיס בדרגת חומרה בינונית. החוקרים נתנו למחצית המשתתפים פרוביוטיקה המכילה זני חיידקים ספציפיים.

הילדים בקבוצה השנייה קיבלו פלצבו, תרופת דמה, שהם התבקשו ליטול יום יום בחודשים מרץ עד יוני 2016. טווח הגילים של הילדים שהשתתפו במחקר היה ארבע עד שבע עשרה.

לפני תחילת המחקר וידאו החוקרים שאף אחד מהמשתתפים לא סובל ממעי רגיז או מכל בעיית מעי אחרת. אף לא אחד מהמשתתפים נטל תרופות המדכאות את מערכת החיסון.

התוצאות מדברות בעד עצמן

לאחר 12 שבועות בדקו החוקרים את תסמיני המחלה אצל המשתתפים, בהתאם למבחן אטופיק דרמטיטיס סטנדרטי. בקבוצה שנטלה פרוביוטיקה, נרשמה ירידה של 83% בתסמיני המחלה.

בקבוצת הביקורת נרשמה ירידה של 24% בלבד. השיפור הניכר ביותר בקרב הילדים שנטלו פרוביוטיקה היה הפחתה בשיעור הפריחות והאקזמות.

המשתתפים יכלו להשתמש במשחות סטרואידים מקומיות במהלך הניסוי – החוקרים שמו לב שהילדים שנטלו פרוביוטיקה השתמשו פחות במשחות אלו.

מעניין לציין שבסיום המחקר הילדים נשאלו אם הם מרגישים טוב יותר – 77% מקרב הילדים שנטלו פרוביוטיקה ענו שהם חשים טוב יותר.

מדהים לציין שבקרב הילדים שנטלו פלצבו – 53% אמרו שהם מרגישים טוב יותר.

מסקנות המחקר

החוקרים טוענים שמהמחקר מצביע על קשר ישיר בין חוסר איזון במיקרוביום שבמעיים ובין אטופיק דרמטיטיס.

על אף שנדרש מחקר נוסף, הם מציינים שתוסף פרוביוטיקה המכיל מגוון זנים גדול, יכול לעזור לסובלים מאטופיק דרמטיטיס לנהל את תסמיני המחלה. יחד עם זאת, החוקרים מסייגים שזני החיידקים, שבהם הם השתמשו במחקר, לא נמצאים בכל תוספי הפרוביוטיקה.

התוסף שקיבלו המשתפים במחקר הכיל 109 זנים שונים של פרוביוטיקה, ביניהם: Lactobacillus casei ו- Bifidobacterium lactis. החוקרים הראשיים במחקר הם ויסנט נאוורו-לופז ואנה רמירז-בוסקה, שניהם מהאוניברסיטה הקתולית של מורסיה, ספרד. המחקר כולו התבצע בעיר הנמל הדרומית שבאליקנטה. המחקר המלא התפרסם בגיליון האחרון של JAMA Dermatology.

מלבד ממצאי המחקר, ידועים טיפולים טבעיים נוספים לאטופיק דרמטיטיס. אחד המוצלחים שבהם הוא טיפול משולב של צמחי מרפא סיניים ודיקור.

מחקר בתל השומר מצא שטיפול כזה שיפר מאוד את מצבם של החולים, עד כדי שמנהל מחלקת עור אמר: "התוצאות הפתיעו אותי, החולים היו מאד מרוצים".

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם