דיאטה ים תיכונית עשויה לסייע בהתמודדות עם פסוריאזיס

דוד פרלה

מחקר חדש טוען שהקפדה על דיאטה ים תיכונית עשויה להקל על תסמיני פסוריאזיס ולעצור את התדרדרות המחלה.

פסוריאזיס היא מחלה דלקתית כרונית הפוגעת במיליוני אנשים בשנה. מחקרים אחדים מצביעים על כך שלחולי פסוריאזיס יש נטייה גדולה יותר להשמין ולפתח סינדרום מטבולי. חוקרים אחדים משערים שהסיבה לכך היא המצב של דלקתיות כרונית שחולי פסוריאזיס שרויים בה.

תזונה משחקת תפקיד מרכזי במצב הדלקתי שהגוף נמצא בו ומחקרים מראים שתרכובות מעודדות דלקת, כמו שומן רווי, עלולות להחמיר את המצב ולהוביל למחלות כמו מחלות מעי דלקתיות ודלקת מפרקים שגרונית. זו הסיבה שד"ר פאן, מבי"ח מונדור בקרטיי שבצרפת, בחרה להוביל מחקר שיבדוק האם תזונה אנטי דלקתית תהיה בעלת השפעה על פסוריאזיס.

תזונה ים תיכונית נחשבת לאנטי דלקתית כיוון שהיא נקשרת למיעוט מקרים של מחלות דלקתיות בקרב האוכלוסייה שצורכת אותה. יש בה תכולה גבוהה של שומן חד בלתי רווי, שמקורו מן הצומח (כמו שמן זית ושמנים צמחיים נוספים אחרים), רמות גבוהות של נוגדי חימצון ופוליפנולים (הנמצאים בפירות ובירקות) וכמות גבוהה של סיבים (בירקות ודגנים מלאים). כנראה שכל אלו הם הסיבה לתכונות האנטי דלקתיות של תזונה זו.

כמו כן, בתזונה ים תיכונית כמות הבשר ומוצרי החלב אינה גדולה ולא נוהגים לשתות בה כמויות גדולות של אלכוהול.

על המחקר

כאמור, ד"ר פאן ועמיתיה חקרו את הקשר בין הקפדה על תזונה שכזו לבין החומרה של תסמיני פסוריאזיס.

החוקרים ניתחו תשובות של כ-35,735 אנשים שהשתתפו במחקר. מתוכם 3,557 סבלו מפסוריאזיס. 878 מהם העריכו את התסמינים שלהם כחמורים. הקפדה על הרגלי התזונה של המשתתפים במחקר הוערכו לפי טווח של 0-18.

החוקרים מצאו שחומרת המחלה נמצאת ביחס הפוך לרמת ההקפדה על דיאטה ים תיכונית. במילים אחרות: "חולים הסובלים מפסוריאזיס חמור לא הקפידו במיוחד על התזונה הים תיכונית", אמרו החוקרים.

ד"ר פאן מסבירה: "ממצאים אלו תומכים בהשערה שדיאטה ים תיכונית עשויה להאט התדרדרות של פסוריאזיס. אם ממצאים אלו יאוששו, יש להמליץ על תזונה שכזו כחלק מהטיפול השגרתי בפסוריאזיס בינוני וחמור".

יתרונותיו ומגבלותיו של המחקר

ד"א פאן ועמיתיה ציינו שהשאלונים שבהם הם השתמשו לצורך המחקר היו נרחבים ומדויקים. יחד עם זאת, המשתתפים כולם היו מתנדבים, עובדה המקשה להכליל את תוצאות המחקר על האוכלוסייה הכללית. הסיבה לכך היא שאנשים המתנדבים למחקרים רפואיים, על פי רוב, חוששים לבריאותם יותר מאשר הציבור הרחב.

כמו כן, כיוון שהמחקר היה בעל אופי הסתכלותי, היה קשה לבסס סיבתיות. "מחקרים קליניים נוספים צריכים להתבצע כדי לאשש את תוצאות מחקר זה ויש לבסס מידע נוסף כדי לבסס את הקשר שבין פסוריאזיס ודיאטה ים תיכונית", אומרים החוקרים, "אך אם ממצאים אלו יאומתו, דיאטה ים תיכונית צריכה להיות חלק מהטיפול הסטנדרטי בפסוריאזיס", הם מסכמים.

*ממצאי המחקר פורסמו במגזין JAMA Dermatology

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם