מדריך: תזונה נכונה לסובלים מויטיליגו

דוד פרלה

ויטיליגו היא מחלה שבה מופיעים כתמים בהירים על העור. כתמים אלו הם למעשה עור שאיבד את צבעו, את הפיגמנטים שלו. אצל כל חולה היקפה המחלה שונה – אצל חלקם היא מופיעה רק באזור קטן בעור ואילו אצל אחרים היא מתפשטת על פני כמה אזורים. כיום אין דרך לחזות עד כמה היא תתפשט אצל כל חולה.

מדובר במחלה אוטואימונית, שבה מערכת החיסון פוגעת בייצור המלנוציטים – התאים המייצרים את הפיגמנט מלנין האחראי לצבעו הכהה של העור. 2%-1% מהאנשים בעולם לוקים בה. הכתמים הבהירים מופיעים באזורים בעלי פיגמנטציה גבוהה כמו פנים, כפות ידיים, פטמות ובתי השחי. עד היום לא נמצא מענה מספק למחלה.

בהיבט הרפואה הסינית, מצבי חוסר איזון פיזי ונפשי בגוף מאיצים את המהלך האוטואימוני הקיים בויטיליגו. רפואה משלימה מצליחה לעיתים לאזן את הגוף, גם בתזונה נכונה וגם בהרגעת הנפש, ובכך להקל ולעצור את קצב התפשטות המחלה. על החזרת הפיגמנט קשה יותר להשפיע ברפואה משלימה.

טיפול רפואי של פוטו-תרפיה ולייזר מסייעים פעמים רבות בהחזרת הפיגמנט (הטיפול מתבצע רק בהנחיית רופא העור, ואינו מתאים לכולם. קיים סיכון לתופעות לוואי של סרטן העור).

עדיין לא נמצא קשר חד משמעי בין התזונה למצב העור בויטיליגו. במאמר זה נסקור מספר מחקרים ועבודות שהתפרסמו ומצביעים על הקשרים אפשריים להשפעת התזונה ותוספי תזונה על מהלך המחלה.

מזונות מומלצים לסובלים מויטיליגו

נמצא שכמה סוגי מזונות יכולים להקל בעצירת המחלה ולעתים אף לעודד תהליך ריפוי. מזונות אלה עוזרים לגוף להתמודד עם מצב של עקה חמצונית (Oxidative Stress) – מצב שבו גוברים הרדיקלים על נוגדי החמצון שבתא וכך נפגעים מבנה התא ותפקודו. זוהי לא מחלה, אלא סימן שמשהו השתבש בתפקודי התא. מחקרים מצאו קשר בין עקה חמצונית ובין ויטיליגו. להלן המזונות המומלצים:

לוגו עגול של עלה בצבע תכלת עם רקע שקוף

מזונות עשירים באומגה 3

מזונות מהחי: סלמון, סרדינים, טונה.

מזונות מהצומח: זרעי צ'יה, זרעי פשתן, פולי סויה (אדממה), דלורית, תרד, אורז בר, פלפל אדום (גמבה), כרוב ניצנים, אגוזי מלך.

לוגו עגול של עלה בצבע תכלת עם רקע שקוף

מזונות עשירים בקוורצטין

בצל לסוגיו, עירית, כרוב, תרד, כרוב קייל, תפוחי עץ, קורנית, פטרוזיליה, שוש קרח.

כמו כן מומלץ לאכול פטריות קרימיני ופורטבלו כמקור איכותי לוויטמינים ולמינרלים ונמצא שגם חלבון ווי (Whey) יכול להיטיב עם הסובלים מויטיליגו.

מזונות נוספים המכילים נוגדי חמצון (ושאינם עשירים בטאנינים), בשילוב אומגה 3 (במיוחד בחומצת השומן אלפא ליפואית – ALA) וויטמין B12 משפרים את היעילות של טיפולי פוטו-תרפיה לויטיליגו.

תוספי תזונה

נוסף על המזונות שכדאי לכל חולה ויטיליגו להעשיר בהם את התפריט שלו או שלה, קיימים גם תוספי תזונה וצמחי מרפא בעלי פוטנציאל להקלה (יש להתייעץ עם רופא או מטפל מוסמך לפני לקיחתם).

לוגו עגול של עלה בצבע תכלת עם רקע שקוף

ויטמין D

בדיקות ומחקרים הראו שפעמים רבות לאנשים הלוקים בויטיליגו יש רמות נמוכות של ויטמין D בדם. ויטמין D מעודד חידוש תאי עור (ותאים ככלל). נצפה ששימוש עורי בוויטמין D בשילוב פוטו-תרפיה וחשיפה לקרני UV מוביל לתוצאות ריפוי טובות. כמו כן ויטמין D מפחית התבטאות ציטוקינים שונים המעוררים ויטיליגו. (לקריאת המחקר לחצו כאן).

כמו כן, מחקר פיילוט מ-2013 הראה שצריכה של ויטמין D בשילוב תזונה דלה בסידן ושתייה של לפחות שניים וחצי ליטר מים ביום, הובילה לשיפור בפיגמנטציה של העור. (לקריאת המחקר לחצו כאן).

לוגו עגול של עלה בצבע תכלת עם רקע שקוף

ויטמין C

ויטמין סי (500 מ"ג), יחד עם ויטמין B12 (בכמות של 1000 מק״ג) ועם חומצה פולית (5 מ"ג) המשולבים בטיפול בקרני UVB הראה בחלק מהחולים עצירה של המחלה ואף שיפור במצב העור. (מחקר השוואתי 2016 – לקריאת המחקר לחצו כאן).

לוגו עגול של עלה בצבע תכלת עם רקע שקוף

חומצה פולית

לחולי ויטיליגו יש, על פי רוב, רמות נמוכות של חומצה פולית, של ויטמין B12 ושל של ויטמין C. נטילת  תוספים אלו יכולה לשפר את מצב העור.

לוגו עגול של עלה בצבע תכלת עם רקע שקוף

אבץ ונחושת

נראה שחולי ויטיליגו סובלים גם מרמות נמוכות של אבץ ונחושת. ייתכן כי תוספים של מינרלים אלו יהיו בעלי השפעה קלינית על מהלך המחלה.

מה לא לאכול? מזונות העלולים להאיץ את התקדמות המחלה

כדאי להביא בחשבון גם המזונות שמהם מומלץ להימנע, כיוון שהם עלולים לגרום להוביל להתפרצות המחלה ולהחרפתה. נמצא שמזונות המכילים טאנינים בריכוז גבוה עלולים להאיץ את התקדמות המחלה, כיוון שעל אף היותם נוגדי חמצון חזקים וחשובים, הם גם עלולים לפגוע בספיגה של חלבונים ונוטריאנטים חשובים אחרים.

מיץ תפוחים, קפה, תה ויין אדום הם משקאות בעלי ריכוז טאנינים גבוה. מזונות אחרים, המכילים ריכוז גבוה של טאנינים, הם ענבים, אפרסמונים, אוכמניות, תמרים, קיווי, אפרסקים, תירס, אגוזי מלך, פיסטוקים ופקאנים. קיימים מזונות נוספים המכילים טאנינים.

כמו כן מומלץ להימנע מפחמימות פשוטות כמו קמח לבן, סוכר ומוצרים המכילים סוכר, כיוון שהם מחלישים את פעולת מערכת העיכול ואת מערכת החיסון.

נוסף על אלו יש לשים לב גם לצריכת משקאות אלכוהוליים, שכן פעולת האלכוהול בגוף עלולה להפחית את יכולת הספיגה ולהגביר הפרשה וסילוק של ויטמינים ומינרלים חיוניים.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם