צמחי מרפא סיניים לטיפול בויטיליגו: סקירת מחקרים

דוד פרלה

סקירת מחקרים בתחום הטיפול בויטיליגו באמצעות צמחי מרפא סיניים ופוטו-תרפיה שפורסמה לאחרונה, נועדה להעריך עד כמה יעיל השילוב של צמחי מרפא סיניים ופוטו-תרפיה לטיפול בויטיליגו.

הסקירה כללה חמישה מחקרים, שבהם השתתפו 513 חולי ויטיליגו, וכן ספרות מקצועית בתחום. מחקרים אלו בדקו את היעילות של צמחי מרפא סיניים בשילוב פוטו-תרפיה מסוג UVB צר טווח. להלן הסבר קצר על שתי שיטות הטיפול ומה היו המסקנות מסקירת המחקרים.

לקריאת הסקירה במקור לחצו כאן.

פוטותרפיה לטיפול בויטיליגו

פוטו-תרפיה היא טיפול רפואי המתבצע על ידי חשיפה לקרני האור ומסייע לחולי ויטיליגו. הסיבה ליעילותו היא שקרינת ה־UV נוגדת את הפעילות הדלקתית המתרחשת אצל חולי ויטיליגו. כמו כן היא גורמת להמתה סלקטיבית מתוכנתת (APOPTOSIS) של תאי מטרה וגורמת לדיכוי המערכת החיסונית המקומית בעור.

על פי רוב, הטיפול הוא באמצעות פוטו-תרפיה מסוג UVB צר טווח, ומתרחש כמה פעמים בשבוע עד להפוגה במחלה. כשמקבלים טיפול פוטו-תרפיה יש לתת את הדעת על הסיכון לנזקי שמש ולסיכון מוגבר לסרטן העור.

קיים גם טיפול פוטו-תרפיה מסוג PUVA, שבו המטופלים נוטלים כדורי פסוראלן לפני החשיפה לאור. פסוראלן היא תרופה המגבירה את הרגישות לשמש. לאחר נטילתה החולים נחשפים לקרני UVA, שבעקבות נטילת התרופה, הן חודרות עמוק יותר לעור ביחס לקרני ה־UVB וגורמות לפחות כוויות. יחד עם זאת, גם טיפול ב-PUVA עלול לעודד התפתחות סרטן עור כולל מלנומה ממאירה.

טיפול טבעי בויטיליגו באמצעות צמחי מרפא סיניים

הטיפול ברפואה הסינית משפר מאוד את מצב העור על ידי הזנתו ושיפור זרימת הדם אליו, ויש לו שתי מטרות עיקריות:

  1. להחזיר לגוף את האיזון הטבעי שלו ולהחזיר את מערכת החיסון לתפקוד הנכון שלה כדי לעצור את התקדמות המחלה.
  2. בהיבט של רפואה סינית, מצבי חוסר איזון פיזי ונפשי בגוף מאיצים את המהלך האוטואימוני הקיים בויטיליגו. רפואה סינית מצליחה לעיתים לאזן את הגוף, הן בתזונה נכונה והן בהרגעת הנפש, ובכך להקל ולעצור את קצב התפשטות המחלה. על החזרת הפיגמנט קשה יותר להשפיע ברפואה משלימה.

התכלית של הדיקור, התזונה וצמחי המרפא, המשמשים את המטפל ברפואה הסינית, הם הזנת העור ושיפור זרימת הדם בגוף. כך ניתן לטפל במחלה מהשורש ולא רק בביטוי החיצוני שלה – כתמים בהירים על העור. אך כיוון שבני האדם שונים זה מזה, גם שורש המחלה שלהם הוא שונה ולכל אדם יש להתאים טיפול אישי וספציפי – הן בדיקור בקליניקה והן בפורמולת צמחי המרפא שעל המטופל ליטול בבית.

כל מטופל בויטיליגו עובר תשאול ואבחון מקיף לפי הרפואה הסינית ובעקבותיו מותאמת לו פורמולת צמחים אישית לשתייה שאותה הוא מקבל הביתה. צמחי המרפא חשובים ביותר להחזרת האיזון לגוף ולמערכת החיסון, כמו כן להרגעת הנפש ולשיפור הזנת העור.

מסקנות המחקרים

מהסקירה עולה ששילוב של שתי השיטות הוביל לתוצאות טובות יותר באופן ניכר, מאשר טיפול בפוטו-תרפיה בלבד. כמו כן נצפו תופעות לוואי מינוריות בלבד ולא היו דיווחים על נזק בעל משמעות לכליות או לכבד. כמובן שיש צורך במחקרים נוספים איכותיים יותר-על מספר גדול יותר של אנשים ובמטודולגיות מחקר משופרות בכדי להסיק מסקנות ברורות יותר על השפעת הטיפול ברפואה סינית במחלה.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם