טיפים להקלה על תסמונת הפה השורף

אחד מכל 50 אנשים באוכלוסייה מדווח על כאבים לא מוסברים או על תחושת צריבה באזור הפה. תופעה זו קרויה "תסמונת הפה השורף", והיא פוגעת באופן משמעותי ברמת החיים של הלוקים בה. אנשים הלוקים בתסמונת זו מתקשים לאכול מאכלים מסוימים, לנהל שיחות ארוכות, לחוש בטעמים מסוימים ובאופן כללי להתנהל בצורה שגרתית. במאמר זה נרחיב מעט אודות התופעה, ונציג מספר דרכי התמודדות לצמצום התסמינים של סינדרום זה.

תסמונת הפה השורף

קצת רקע אודות תסמונת הפה השורף

תסמונת הפה השורף, הקרויה גם BMS (ראשי תיבות של – burning mouth syndrome), הינה תופעה המופיעה באופן רחב יחסית באוכלוסייה, בה אנשים מדווחים על תחושת צריבה וכאבים באזור הפה, הלשון, ולעיתים גם בשפתיים. התסמונת אינה מלווה בסימנים חיצוניים, כך שהיא אינה ניתנת לזיהוי בבדיקות דם או בגורמים נוספים. לסובלים מן התסמונת אין פצעים או סימנים המעידים על מקור הכאב, דבר המקשה על אבחון התסמונת ועל הטיפול בה. מנעד התסמינים הרחב מקשה אף הוא על הליך האבחון והטיפול – לעיתים הכאב מופיע לאחר מאכלים מסוימים, לעיתים התסמונת מובילה לרגישות למזון מסוים וכדו'. התסמינים הנפוצים ביותר כוללים כאבים בשעות הבוקר, והלוקים במחלה הינם בעיקר נשים (75%) בגיל המעבר.

ממה נגרמת תסמונת הפה השורף?

כפי שתיארנו, התסמינים המגוונים והעדר הסימנים הממשיים מקשים על איתור מקורות התסמונת. מסקרים שונים שנערכו נראה שגורמי התסמונת הינם נפשיים בעיקרם, המוגברים באמצעות גורמים פיזיים שאינם ידועים. על פי רוב, התסמונת נפוצה  אצל שים בגיל המעבר, כאשר לחץ נפשי, תחושת חרדה, דיכאון ומחלות נוירולוגיות שונות, עשויות להגביר את הסיכון להופעת סינדרום זה. כמו כן מטופלים רבים מדווחים על התפרצות לאחר טיפולי שיניים [השתלות שיניים,עקירות וכו' ].

התסמינים של תסמונת הפה השורף

התסמין המרכזי הינו כמובן תחושת צריבה וכאב בחלל הפה. בנוסף לתסמין זה, ייתכנו תסמינים נלווים כגון תחושת עייפות כללית, כאבי ראש, הפרעות שינה, כאבי גב, הופעה של תסמונת המעי הרגיז וכדו'.

טיפים להקלת הכאב

כפי שפתחנו, לרפואה אין תשובה טובה לריפוי תסמונת הפה השורף, אולם ניתן להציע מספר כלים להקלה בכאב ולצמצום התסמינים:

  • שתייה מרובה – שתייה מרובה משככת מעט את תחושת הצריבה ומפיגה את הכאב. מומלץ לשתות מים ולהימנע משתייה מתוקה, מטעמים בריאותיים אחרים.
  • מזונות חומציים – אנשים רבים הלוקים בתסמונת הפה השורף מדווחים על עלייה ברמת הכאב לאחר צריכה של מזונות חומציים. בין המזונות החומציים המוכרים ניתן למנות למשל פירות ומיצי הדר (מיץ תפוזים, אשכולית, לימונדה וכדו'), רסק עגבניות, משקאות מוגזים וכדו'.
  • אלכוהול – אלכוהול גורם לתחושת צריבה בתאים של חלל הפה, דבר העשוי להביא לעלייה בתסמיני הסינדרום.
  • טבק – עישון וצריכה של מוצרי הטבק השונים מגבירים את רמת החומציות בפה, ואנשים רבים הסובלים מתסמונת הפה השורף מעידים על כאבים מוגברים לאחר צריכת טבק.
  • מזונות חריפים – דבר נוסף המגביר את הכאב הינו צריכה של מזונות חריפים. מזון חריף מגביר את התחושה בחלל הפה, וממילא תחושת הכאב מתגברת.
  • משחת שיניים ניטרלית – משחות שיניים רבות מכילות את התרכובת מנתול, המיוצרת מצמח הנענע. תרכובת זו גורמת לקולטנים בפינו לתחושת חום עזה, ובתגובה מגיבים הקולטנים ביצירת תחושת קור מנוגדת. תופעה זו עלולה לגרום להחמרה בכאבים, ולהגברת תחושת הצריבה. מומלץ לצרוך משחת שיניים בטעם ניטרלי עד כמה שניתן.
  • טכניקות הרפייה – כפי שציינו, הגורמים לתסמונת אינם ידועים בצורה מלאה, אולם נראה שלחץ נפשי מגביר את הסיכויים להופעת התסמונת. תרגול של טכניקות הרפייה ושל שחרור לחצים עשוי להקל את הכאבים, ולצמצם את התסמינים.
  • תוספי תזונה – דרך נוספת לצמצום תסמיני הצריבה היא באמצעות תוספי מזון שונים. התוספים המקובלים ביותר הינם חומצת אלפא ליפואית ואבץ, ויש הממליצים על תוספים נוספים כמו ברזל, B12, ויטמין E ועוד.
  • טיפולים ברפואה סינית– כוללים סדרת טיפולי דיקור וצמחי מרפא המקלים משמעותית על התסמונת, וניתנים כמובן אחרי אבחון ברפואה סינית.

כפי שציינו, הצורות של הופעת המחלה הינן רבות ומגוונות, וכמעט כל אדם מתאר את התסמינים ואת הכאב אותו הוא חווה בצורה שונה. מסיבה זו, חשוב לברור את הטיפים שהצגנו לעיל באופן אישי, ולהתאים את אורח החיים לצורת התסמונת של כל אדם. מומלץ לנסות מספר כיוונים גדול ולאחר מכן לבחון האם חל שינוי בתסמינים והאם הכאב שכך. בדרך זו תוכלו להתאים את הטיפול בתסמינים בצורה אישית, ולטפל בבעיה באופן המותאם והטוב ביותר עבורכם.

 

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם