אורטיקריה – מחלה אנונימית

המאמר פורסם באתר האינטרנט doctors.co.il בתאריך 8.10.2007 – למאמר המלא לחץ כאן

המחלה הבאה אינה מוכרת לציבור הרחב, למרות שכיחותה המפתיעה. זה הזמן לעשות היכרות עם האורטיקריה, ובעברית – סרפדת

מאת: דוד פרלה

אורטיקריה (סרפדת או חרלת) היא מחלה נפוצה מאד שכ-25% מהאוכלוסייה חוו אותה פעם אחת לפחות בחייהם. במחלה קיים תהליך אלרגי חריף בעור המתבטא בתגובת כלי דם בעור בצורת "גושים" בצקתיים אדומים בהירים שגודלם נע בן מספר מילימטרים עד עשרות סנטימטרים. הרבדים מופיעים ונעלמים במקומות שונים בגוף במהלך היום. הפריחה מלווה בגרד חזק ותחושת עקצוץ.

מקובל לסווג את האורטיקריה לשני סוגים:

אורטיקריה אקוטית – נמשכת עד 6 שבועות, כאשר כל נגע נשאר לא יותר מ-24 שעות, נעלם ומופיע שוב עד להעלמות מוחלטת של הפריחה.

אורטיקריה כרונית – תפרחת החוזרת ונמשכת מעבר ל-6 שבועות. היא חולפת ברוב המקרים תוך מספר חודשים, עד שנים בודדות.

מאפייני המחלה

לאורטיקריה ישנם מספר מאפיינים בולטים (לעיתים מופיעים רק חלק מהם – תלוי בסוג האורטיקריה):

  • פריחה המלווה בנגעים בצקתיים המופיעים ונעלמים במהלך היום.
  • גרד חזק ותחושת עקצוץ בעור.
  • המחלה גורמת למתח וחוסר שקט נפשי.
  • המחלה יכולה גם להופיע גם באזורי השפתיים, עפעפיים, כפות ידיים או רגליים, או במעורבות של דרכי הנשימה והעיכול, והיא נקראת אנגיואדימה.
  • אורטיקריה פיזיקלית – שריטה עדינה בעור יוצרת סימן מודגש למשך שניות או דקות, (בערך אצל כ-20% מחולי האורטיקריה) – סימן זה נקרא דרמוגרפיזים.
  • אורטיקריה יכולה להופיע לאחר מאמץ, לאחר חשיפה לחום או קור, בעקבות לחץ מקומי ממושך באזורי ביגוד לוחצים וכדומה ובעקבות חשיפה למים, מי ים, הזעה.

הגורמים למחלה

אורטיקריה אקוטית מופיעה בדרך-כלל כתגובה אלרגית (גורם אמינולוגי) לתרופות או מזון; הפסקתם בתוספת טיפול מתאים גורמת להעלמות הפריחה. לעומת זאת, באורטיקריה כרונית – למעלה מ-90% נובעים מסיבה לא ידועה. ב-10% הנותרים ניתן לראות גורמים כתרופות, מזון, זיהומים בשינים, בשקדים, בסינוסים או בדרכי הנשימה, וכיב בתרסריון שנגרם על ידי החיידק הליקובקטר פילורי. סיבות נוספות הן: זיהומים וירליים, מצבי מתח, תולעים במערכת העיכול, צריכת אלכוהול מוגברת.

הרפואה הסינית מכירה בגורמים הקשורים בהפרעות של מערכת החיסון וברגישות יתר לתרופות ומזון, אך מאבחנת גם מצבים של חוסר איזון פנימי (פיזיולוגי ונפשי) המשפיעים על המחלה. אחד התסמינים הנפוצים באבחון הסיני במחלה זו הוא הצטברויות חום ולחות בעיקר במערכת העיכול. החום יתבטא באדמומיות היוצאת אל העור, והלחות בבצקתיות המאפיינת את הפריחה. המתח המאפיין את האורטיקריה גם הוא גורם המעכב את העלמות הפריחה.

החזרת האיזון לגוף בעזרת טיפול טבעי

בעבודה שנעשתה במחלקת העור בביה"ח תל השומר, בוצע טיפול ב-12 חולי אוטקריה כרונית, מתוכם 9 חולים סיימו תקופת מעקב בת 3 חודשים. הטיפול כלל דיקור פעם בשבוע וצמחי מרפא שהותאמו למטופל באופן אישי. החולים נבדקו אחת לשלושה שבועות על ידי רופא עור (בדיקה שכללה מצב התפרחת, גרד, הפרעת שינה והפרעה לתפקוד). אצל כל החולים נצפה שיפור משמעותי במצבם, ומסקנת העבודה הייתה שטיפול ברפואה סינית יכול להוות אופציה טיפולית לחולים עם אורטיקריה כרונית (לקריאת המחקר לחצו כאן).

מטרת הטיפול באורטיקריה היא להחזיר את האיזון הפנימי, הפיזי והנפשי למטופל, חיזוק תהליכי הריפוי בגוף וניקוי הגוף מהצטברויות חום ולחות הפוגעות בהזנה התקינה של העור, והקלה על הגרד. איזון זה יביא להקטנה בשטחי הפריחה ולהטבה במצב הפריחה הקיים, ימנע התפרצויות והתפשטות של המחלה וישפר את איכות חייו של המטופל.

הטיפול כולל שלושה מרכיבים: טיפול בדיקור – אקופונקטורה, טיפול בצמחי מרפא, ושינוי תזונתי + תוספי מזון.

טיפול בדיקור

קיימות נקודות דיקור בעלות השפעה טובה על העור הן בהורדת הפריחה והן בהורדת הגרד ובעיקר להחזרת האיזון לגוף. הנקודות מותאמות באופן אישי לאחר אבחון המטופל ברפואה הסינית. המטופל שוכב 20 דקות עם מחטי הדיקור (מחטים חד-פעמיות ללא שום חומר); הטיפול אינו כואב ולמעשה משרה תחושת רוגע על המטופל. במחקר במערב הוכח, כי בזמן הדיקור משחרר הגוף אנדרופינים – משכך כאב טבעי של הגוף. סדרת טיפולים כוללת עשרה מפגשים אחת לשבוע או שבועיים בהתאם לקצב השיפור במטופל. כאשר קיימת בעייה כרונית וקשה לעיתים מבצעים מספר סדרות טיפולים. עוד על טיפול בדיקור קראו כאן >>

טיפול בצמחי מרפא

המטופל מקבל תערובת צמחי מרפא אשר הותאמה לו אישית לאחר אבחון ברפואה סינית. צמחי המרפא חשובים ביותר להורדת החום והלחות הפנימיים, היובש והגרד מהעור. המטפל משנה את הרכב הצמחים מדי פעם בהתאם למצב המטופל.

שינוי תזונתי

במידה ולא נמצאה אלרגיה למזון ספציפי, התזונה הסינית ממליצה להימנע מאוכל חריף, מטוגן, ואלכוהול לסוגיו השונים; כמו-כן, יש להימנע מגבינות קשות (כולל צהובה) – כל אלה מגבירים את החום והלחות במערכת העיכול ומחריפים את מצב העור. בנוסף, מומלץ להמעיט בירקות ממשפחת הסולניים במיוחד: חצילים, פלפלים ועגבניות.

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם