אסטמה של העור – זה מדבק?

אסטמה של העור, או בשמה המדעי אטופיק דרמטיטיס, היא מחלת עור נפוצה שפוגעת בעשרה עד עשרים אחוז מהילדים והתינוקות. המחלה גורמת לפריחה אדמדמה על העור וגרד חזק. ברוב המקרים היא חולפת בגיל הילדות, אך לעיתים היא תוקפת גם מבוגרים.

האם אסטמה של העור מדבקת?

מקור המחלה המדויק לא ידוע, אך נראה כי הוא קשור בהפרעה בפעילות תאי העור ביחד עם פעילות מוגברת של מערכת החיסון. במילים אחרות, המחלה אינה עוברת מאדם לאדם ולכן אינה מדבקת, וזאת בניגוד לדעה הרווחת בקרב חלק מן הציבור.

מלבד זאת, הסימפטומים של המחלה יכולים להחמיר עקב תנאים חיצונים כגון: מתח נפשי, מזג אוויר יבש ומגורים באזורים תעשייתיים בהם זיהום האוויר גבוה. גם פטריות ווירוסים עשויים לגרום למחלה להחמיר, ואולי מפה המחשבה המוטעה שהיא כשלעצמה מדבקת.

אסטמה של העור בפנים

אסטמה של העור יכולה להופיע באזורים שונים בגוף, כאשר בגיל הינקות היא תופיע בין היתר באזור הלחיים ואצל מבוגרים באזור הפנים. הנגעים בפנים גורמים מן הסתם לתחושה של חוסר נוחות בחברה ולעיתים אף נטייה להימנע מפגישות חברתיות.

הטיפול באסטמה של העור מתאים לאזורים שונים, אך כאשר מדובר בפנים, רצוי להשתמש בקרם לחות, לרחוץ את הפנים במים פושרים ולספוג את המים במקום לשפשף אותם במגבת. ישנן גם משחות סטריואידליות בהן משתמשים במצבים בהם טיפולים אחרים לא עובדים, ובמצבים האלו יש כמובן להשתמש בהן בזהירות באזור הפנים ורק לפי הוראות הרופא.

ניתן גם להשתמש בטיפול טבעי על פי הרפואה המשלימה באמצעות דיקור סיני, צמחי מרפא משחות לחות טבעיות ותזונה מתאימה הניתנים לאחר אבחון.

הקשר לים המלח

אזור ים המלח והתנאים הייחודים שבו ידועים ככאלו שיכולים לעזור לחולים במחלה ולהפחית באופן ניכר את חומרת הסימפטומים ותדירות חזרתם. הטיפול נעשה בדרך כלל בחדר מלח ומעורב בו חלקיקי נתרן (מלח) כלורי שיכולים להקל על הנשימה ולהם השפעה אנטי דלקתית.

בנוסף, בים המלח עצמו יש אפקט פוטותרפי מכיוון שקרינת ה-UV פחות מזיקה וניתן לשהות בחוץ במשך זמן רב יותר. קופות החולים ממומנות באופן חלקי את השהייה באזור למשך מספר ימים בשנה (חשוב לשים לב שהטיפול מיועד בעיקרו לחולי פסוריאזיס ונדרש אישור של רופא עור), אך ניתן לקבל את הטיפולים גם בבתי החולים ובקופות החולים במכונים לפוטותראפיה.

אסטמה של העור בידיים

גם באזור הידיים ובאזורי הקפלים שבמרפקים נוטים להופיע הנגעים האדומים והגרד המאפיינים את האטופיק דרמטיטיס. מכיוון שחשיפה לאלרגניים עשויה להגביר את המחלה, רצוי להשתמש עד כמה שאפשר בחומרים טבעיים ולא באלו שיכולים לגרות את העור (כולל כמובן לבישת כפפות עבות כאשר משתמשים בחומרי ניקוי).

כמו כן, רצוי מאוד להימנע מלבישה של בגדים סינטטיים, מומלץ ללבוש בגדים התפורים מכ- 100 אחוז כותנה ובגדים רחבים, להימנע מאוכל המכיל צבעי מאכל וחומרים משמרים, להמנע מאוכל חריף או מטוגן, ומיין, אלכוהול וקפאין (בקרב חולים בוגרים).

יצירת
קשר

    השאירו פרטים

    ואחזור אליכם בהקדם

    03-5344006 לקביעת תור

      השאירו פרטים

      ואחזור אליכם בהקדם